لوکیشن شهر فومن

تاریخچه ای از مردمان گیلان قدیم

تاریخچه ای از مردمان گیلان قدیم

 

لوکیشن بام سبز لاهیجان
عکس-بام-سبز-لاهیجان

 

استان گیلان بهترین ایده برای سرمایه گذاریست.

برا مشاوره در خرید ملک در استان گیلان با مشاوران املاک ریحانی تماس بگیرید.

اجاره شبانه ویلای ساحلی و جنگلی و سوئیت آپارتمان در استان گیلان

شماره تماس ۰۹۱۱۸۱۶۹۰۴۵

 

گرچه اعتقادات دینی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی هر جامعه‌ای است، در دوران پیش از تاریخ و پیش از اختراع نظام نگارش، به جنبه‌های غیرمادی زندگی مردم گیلان توجه کافی نشده است.

بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی که از محوطه‌های پیش از تاریخ گیلان از عصر آهن به دست آمده است،

این افراد به حیات پس از مرگ و وجود طبقات اجتماعی و تداوم شرایط فرد مرده در طول زندگی در جهان دیگر معتقد بوده‌اند.

آنها برای خدایان قربانی هایی تقدیم می کردند که شامل قربانی های حیوانی و انسانی می شد.

این احتمالاً برای کسب رضایت الهی انجام شده است.

حیوانات خاصی مانند گوسفند، بز و گاو برای قربانی انتخاب شدند.

در عین حال آنها از موجودات شرورانه ای که می توانند باعث آسیب شوند می ترسیدند.

گیلانیان در دوران تاریخی به خدایان اصیل آریایی اعتقاد داشتند و در برابر پذیرش آیین زرتشتی مقاومت می کردند و در عوض بر اعتقاد خود به الهه هایی مانند میترا و ناهید پافشاری می کردند.

از این رو در متون مقدس زرتشتیان و ادبیات ایران و نیز در باور مردم سایر نواحی از آنها به عنوان شیاطین و دروغگو یاد شده است.

 

باورهای دینی در گیلان پیش از تاریخ

 

اساس بررسی باورهای مذهبی مردم گیلان در دوران پیش از تاریخ، یافته‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های عصر آهن استان گیلان است.

این موارد موارد مختلفی را پوشش می دهد که در زیر به صورت مستقل مورد بحث قرار می گیرد.

 

هدایا

 

هدایایی که با اجساد مردگان دفن شده اند نشان می دهد که این افراد به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند.

اگرچه برخی از این هدایا برای خدایان و برخی دیگر برای فرد مرده یا برای انکار ارواح خبیث از مقبره ها بود،

اما هنوز نشان دهنده یک شیوه خاص از اعتقاد مذهبی هستند.

این اشیاء شامل چیزهای مختلفی از ظروف روزانه گرفته تا اشیاء شخصی و حرفه ای و زیورآلات رویدادی است که نشان می دهد برای فرد مرده در زندگی پس از مرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مجسمه ها

 

از محل دفن‌های عصر آهن مجسمه‌های انسان و حیوان از فلز و گل پیدا شد.

در تپه مارلیک که اکثر مجسمه‌های گیلان در آنجا یافت می‌شد مجسمه‌های حیوانات از جمله گاو کوهان، بز وحشی، آهو، اویس، خرس، جگوار، اسب و سگ یافت شد.

این مجسمه ها در دیگر گورهای عصر آهن نیز یافت می شود.

همچنین از این محوطه مجسمه های پرنده ای به دست آمد که در میان آنها مجسمه قابل شناسایی عقاب بود.

با توجه به تفسیر Uko و Vogit در مورد عملکرد مجسمه‌های باستان‌شناسی ، با توجه به زمینه‌ای که در آن یافت شده‌اند و از مقبره‌های افراد بالغ، حیوانات کشف‌شده مطمئناً چیزهای بازی یا بازی نیستند.

ابزار آموزشی این حیوانات که همگی قدرتمند هستند را می توان به دو صورت تفسیر کرد:

آنها یا الهه هستند یا بت یا توتم برای خانواده های منطقه.

جالب است بدانید که ریتون ها به شکل حیوانی یا انسانی هستند.

این ریتون ها قطعاً برای حمل مایعات در مناسبت های آیینی در نظر گرفته شده بودند.

اگرچه ما دقیقاً از ماهیت این مایعات اطلاعی نداریم و ممکن است مایعات بی‌الکل یا نوشیدنی‌های الکلی بوده باشند،

اصرار صنعتگران باستانی بر ساخت این ریتون‌ها به شکل حیوانی و انسانی حائز اهمیت بود.

اگر با نوشیدن مایعی از ریتون به شکل حیوانی احساس می‌کردند که با روح آن حیوان یا خدایی که آن حیوان را نماد آن است در ارتباط هستند؟

متأسفانه اکنون ما نمی توانیم هیچ پاسخی برای این سؤالات ارائه دهیم.

با این حال، واضح است که این حیوانات و همچنین مجسمه های دیگر حیوانات نماد قدرت، سرعت و عظمت هستند.

ترجمه مقاله

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *